czwartek, 16 grudnia 2010

Pressure to floor at kime

Autor: Avi Rokah
Tłumaczenie: Agata Zbijowska

Sensei Nishiyama zawsze podkreślał aby w trakcie wykonywania techniki zawsze największą uwagę przykładać do nacisku na podłoże. Nacisk ten faktycznie jest jednym z najważniejszych składników kime i elementem o szczególnym znaczeniu dla technik karate. Innym niezwykle istotnym elementem będzie gwałtowne napięcie wszystkich mięśni ciała w linii wykonywanej techniki, jednak to zagadnienie wyjaśnię innym razem.

Sensei Nishiyama rozwinął tę myśl jeszcze bardziej często powtarzając iż „kime jest naciskiem”.

Pozwólcie, że rozpocznę od wyjaśnienia czym jest nacisk. Zacznę od przypomnienia, że iloczyn masy i przyśpieszenia równy jest sile, oraz że nacisk jest przyspieszeniem (to taki spory skrót myślowy-przypis tłumacza) i dlatego jest najważniejszy dla generowania siły.

Gdy wywieramy nacisk na podłoże poprawnie, oddziaływanie podłogi może wynosić 2 – 3 krotności wagi naszego ciała. W taki sposób możliwe jest wytworzenie ogromnego przyśpieszenia, tak ważnego zwłaszcza gdy zasięg jest krótki i nie ma możliwości wytworzenia znacznego pędu (to taki spory skrót myślowy-przypis tłumacza).

Nacisk na podłogę jest także ośrodkiem przekazywania energii, co można porównać do skoku w dal: gdy dana osoba biegnie wytwarza określony pęd, który jest następnie przenoszony do skoku ale by stać się tym skokiem konieczne jest uderzenie w ziemię tak szybko i tak gwałtownie jak tylko jest to możliwe.

Ponadto czas, od samego początku techniki, aż do momentu kontaktu, może zostać przyrównany do podbiegu i późniejszego przekazania energii w cel, które by było zrealizowane w pełni – nie może obyć się bez odpowiedniego nacisku na podłoże. Nacisk ten jest dodatkowym przyśpieszeniem i w tym samym czasie pozwala na pełne przekazanie pędu.

Sam skok, różni się jednak od techniki karate. W skoku celem jest wzniesienie się – tak wysoko i tak daleko jak jest to możliwe używając pędu i oddziaływania podłoża. W technikach karate natomiast, celem jest przeniesienie energii na przeciwnika a całe nasze ciało jest jedynie narzędziem służącym temu celowi.

Tak więc, inaczej niż w wypadku skoku w trakcie wykonywania technik karate nacisk ciała nie powinien powodować odbicia gdyż każde odbicie czy też chybotanie się powoduje ucieczkę lub też wyciek energii.

Podczas nacisku przy wykonywaniu technik karate cale ciało pozostaje nieruchomo przez chwilę, później jego działanie kończy się już w celu co opisuje się: „zatrzymuje się na zewnątrz, nie zatrzymuje wewnątrz”.

Na zewnątrz zatrzymanie to następuje jedynie na krótką chwilę, jednak dość długą by przenieść cały pęd i energię.

W jaki sposób wytwarzać nacisk podczas wykonywania techniki?

Aby wytworzyć największy nacisk na podłoże konieczne jest prawidłowe użycie wydechu – z intencją by reakcja z podłoża została zaabsorbowana przez ciało i przekazana w stronę techniki.

Konieczne będzie zapomnienie o uderzaniu za pomocą jedynie pięści, ponieważ spowoduje to zniweczenie efektu pochodzącego z napięcia i spowoduje nadmierne naprężenie górnej części ciała. Trzeba w tym wypadku pamiętać, że siła jest pośrednią reakcji.

Innym ważnym elementem jest by w czasie wykonywania techniki nie tupać o podłoże ani też nie napinać celowo mięśni jedynie w celu wytworzenia napięcia lecz po prostu używać oddechu. Kiedy tupiemy stopami i nogami na podłodze, nie tylko energia ucieka a ponadto powodujemy duże obciążenie dla stawów.

Ponadto w czasie wykonywania techniki ciało nie powinno wznosić się ani opadać, nie powinno zmieniać poziomu. Napięcie ma mieć miejsce wewnętrznie bez zmiany zewnętrznej. Pomocne może tutaj być aby zachować odczuciewewnętrznego tąpnięcia.” Aby napięcie było efektywne, pozycja powinna być optymalna, jednak jeśli jakikolwiek ze stawów znajduje poza linią techniki, napięcie będzie uciekało a reakcja pochodząca z podłoża nie będzie kompletna. Droga, jaką przekazywane jest napięcie z podłoża aż do techniki, musi pozostać niezakłócona. Oddech nie może zamrzeć.

Oddech wytwarza napięcie dla podłoża ale nie zatrzymuje się, raczej oddech mija bezpośrednio cel. Jeśli oddech zostanie przerwany - napięcie się zatrzyma tak samo jak i pęd.

Nacisk na podłoże ma także inne korzyści poza samym przyśpieszeniem i przeniesieniem siły. Kiedy wytwarzamy napięcie tworzy się wewnątrz pewnego rodzaju „sprężyna” który stanowi energię potencjalną. Może ona być zwolniona na potrzeby następnej techniki czy też następnego wydechu. Nacisk ten pomaga również w utrzymaniu równowagi.

Istnieją różne metody nauki adeptów karate w jaki sposób wytwarzać napięcie, jednak te, muszą zostać zademonstrowane gdyż wytłumaczenie ich pisemnie jest niemożliwe do zrealizowania.


2 komentarze:

  1. Prawdopodobnie (nie znam go osobiście i nie byłam na jego treningu) Avi Rokah jest doskonałym nauczycielem bezkontaktowego karate, ale pojęciami z fizyki i mechaniki operuje dość swobodnie i chyba bez zrozumienia.

    OdpowiedzUsuń
  2. My God, I always thought that 'pressure' collocates with 'on'... must check it again

    OdpowiedzUsuń